Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2020

Αλλάζει πάλι η Πλατεία ΟΜΟΝΟΙΑΣ στην Αθήνα

Η ιστορία της πλατείας ΟΜΟΝΟΙΑΣ στην Αθήνα είναι μεγάλη ξεκινά το 1846 και μέχρι σήμερα έχει αλλάξει πολλές μορφές. Η σημερινή Δημοτική αρχή αποφάσισε μία νέα αλλαγή πιστή στην παράδοση του ράβε ξήλωνε πού επικρατεί στη χώρα μας.
Όπως έχει γίνει γνωστό, θα αντικατασταθεί το σύνολο της υπάρχουσας επίστρωσης (επιφάνεια 4.500τμ) με πλάκες ψυχρού υλικού, οι οποίες θα συμβάλλουν στη μείωση της θερμοκρασίας κατά τους θερινούς μήνες, συμβάλλοντας αποφασιστικά και στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της πλατείας. Επίσης, θα αποκατασταθούν οι κερκίδες και θα επαναλειτουργήσουν οι λίμνες, οι οποίες έως τώρα παρέμεναν αναξιοποίητες. Η ανάπλαση της πλατείας θα περιλαμβάνει, επίσης, το διάσημο συντριβάνι, μέσα και γύρω από το οποίο συγκεντρώνονται χιλιάδες οπαδοί για να γιορτάσουν ευρωπαϊκές επιτυχίες, αλλά και ψηφοφόροι για να ακούσουν τους ηγέτες τους να μιλούν. Επίσης, θα τοποθετηθούν φωτιστικά νέας τεχνολογίας τύπου LED και θα έχει πράσινο, όπου τεχνικά μπορεί εύκολα να υποστηριχτεί. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ Είναι ένα σημείο, σήμα κατατεθέν για την πρωτεύουσα. Ο λόγος για την πλατεία Ομονοίας, μία όμορφη, ιστορική αλλά και αμφιλεγόμενη πλατεία. Όμορφη και ιστορική, γιατί εδώ και πολλά χρόνια έχει συνδεθεί με την ιστορία της Αθήνας και την ανάπτυξη αυτής της πόλης. Αμφιλεγόμενη, διότι οι αλλαγές στην αρχιτεκτονική της τα τελευταία χρόνια, έχουν αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης, θετικής αλλά και αρνητικής κριτικής. Ας δούμε όμως συνοπτικά την ιστορία αυτής της πλατείας και μερικά γεγονότα που συνδέονται με αυτή.
Η Ομόνοια βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας και βόρεια του παραδοσιακού οικισμού της παλαιάς πόλης. Αποτελεί το σημείο αφετηρίας μερικών από τις πιο σημαντικές και πολυσύχναστες οδούς της πρωτεύουσας, όπως η Πανεπιστημίου, η Σταδίου, η Αθηνάς, η Πειραιώς, η Αγίου Κωνσταντίνου και η 3ης Σεπτεμβρίου. Αποτελεί ένα πολυσύχναστο σημείο με σημαντική προσέλευση τουριστών. Υπόγεια της πλατείας βρίσκονται ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος (γραμμή 1) και η γραμμή 2 του μετρό. 
Η κατασκευή της ξεκίνησε από το πρώτο πολεοδομικό σχέδιο της Αθήνας, το οποίο έγινε με προτροπή του Βασιλιά Όθωνα το 1846. Τα σχέδια έγιναν από τους πολεοδόμους Κλεάνθη και Έντουαρτ Σάουμπερτ. Ονομάστηκε αρχικά πλατεία Ανακτόρων, στη συνέχεια πλατεία Όθωνα ενώ την τελική της ονομασία την πήρε το 1862 και οφείλεται στη συμφιλίωση των δύο πολιτικών παρατάξεων της εποχής, των ορεινών και των πεδινών, όπου έδωσαν όρκο «ομονοίας» στη συγκεκριμένη πλατεία. Η περιοχή γύρω της αναπτύχθηκε αρκετά από τον 19ο αιώνα. Ωστόσο η μετάλλαξη της, ξεκίνησε με την κατασκευή του υπόγειου σταθμού του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, τον Ιανουάριο του 1928. Ο νέος σταθμός, ο οποίος πήρε την ονομασία της πλατείας, εγκαινιάστηκε από τον τότε πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο στις 21 Ιουλίου 1930. 
Από τη δεκαετία του 1950, αρχίζουν να χτίζονται πολυώροφα κτήρια στη θέση των χαμηλότερων νεοκλασικών. Κατά τη δεκαετία του 1960, την πλατεία κοσμούσε ένα επιβλητικό σιντριβάνι και αργότερα τοποθετήθηκε σε αυτή ο «Δρομέας», το άγαλμα του γλύπτη Κώστα Βαρώτσου. Με το ξεκίνημα των εργασιών για την κατασκευή της γραμμής 2 του μετρό, τη δεκαετία του 1990, το άγαλμα μετακινήθηκε στη σημερινή του θέση, μπροστά από το ξενοδοχείο «Χίλτον». Από τότε η πλατεία δέχθηκε κάποιες παρεμβάσεις και κατασκευές, οι οποίες αντιμετωπίστηκαν αρνητικά από την πλειονότητα των Αθηναίων πολιτών. 
Η σημερινή της μορφή σίγουρα δεν είναι αυτή που επιθυμεί ο κόσμος, δεδομένου και της παραβατικότητας της περιοχής. Ωστόσο, ακόμη και έτσι, η Ομόνοια παραμένει μία όμορφη και ιστορική πλατεία με πολλά μέρη γύρω από αυτή, τα οποία προσφέρονται για τη διασκέδαση και την αναψυχή των Αθηναίων. Μερικές όμορφες φωτογραφίες της Ομόνοιας, κατά το πέρασμα του χρόνου…
2011
1990
1964



1961
1959
1955
1931
1903